Vyhledat
  • pavelmosna

Ketóza

Ketóza je velmi mocná metoda pro redukci váhy a je to metoda principiálně jednoduchá i složitá zároveň. Ale po pořádku… co to vlastně je?





Ketóza je nový metabolický stav těla, který nastane pokud delší dobu nebudete přijímat více než 50g sacharidů za den (tato hodnota je orientační a bude vykazovat individuální odchylky na základě váhy, metabolismu). Po několika dnech si tělo vypotřebuje zásoby glykogenu, který mu slouží jako hlavní zdroj energie, a játra začnou ve velké míře vytvářet ketony. Ty se stanou hlavním zdrojem energie. Jejich zdrojem je tuk - tak se nastartuje kýžený proces redukce váhy a podkožního i viscerálního tuku.


Odborná konzultace

Proč může být jednoduchá i složitá zároveň? Jednoduchý je její princip. Stačí omezit příjem sacharidů (jednoduchých i komplexních) na konkrétní hodnotu. K mání je i spousta produktů, které Vám nahradí stravu, zaručí dosažení ketózy a ušetří spoustu počítání a přemýšlení s tím, co jíst a nejíst. Je jednoduchá proto, že držíte dietu, ale přesto můžete dost jíst (zeleninu, maso) a také proto, že zde nedochází k výraznému úbytku svalové hmoty.

Složitou se může stát však hned zpočátku, kdy nedostatek cukru jednoduše vyvolá absťák a zhorší se nám nálada. Může se tak stát, že celé snažení bude ovlivněno nedobrým psychickým stavem, který vás nakonec tak otráví, že vše po mnoha týdnech přestanete dodržovat. Proto je třeba kvalitní dietu nastavit s odbornou konzultací, se kterou vám u nás ve FastFitu mile rádi pomůžeme. A protože dbáme na to, aby nešlo o dočasné řešení tělesného stavu bez jojo efektu, poznáte dlouhodobé řešení, které nebude jen na jednu letní sezonu, ale klidně na dalších deset let.

Dalším složitým momentem ketózy je samotný přechod těla na dietu. Několik dní trvá (2-4), než vypotřebujeme všechny zásoby glykogenu. Úbytek váhy, který zajisté v prvních dnech potěší je ale dán ztrátou vody vázanou na ubývající glykogen (ketóza ještě vůbec nezačala). S tímto výsledem se nesmíte spokojit, jinak máte kila hned zpět.


Stojí to za to

V přechodném období může přijít pocit únavy fyzické i mentální (i proto je dobré u nastavení této diety vše konzultovat s odborníky). Tělo už nemá glykogen (zdroj energie i pro mozek) a i přes to, že játra již vyrábí dostatek ketonů, tělo se je ještě nenaučilo používat jako zdroj energie. Vylučuje je převážně močí (lze tak jednoduše zjistit jestli už v ketóze jste nebo ne).

Těžké časy Vás čekají, pokud Vám vybraná ketodieta začne lézt krkem, a budete muset přejít na běžnou stravu a hodně počítat a přemýšlet o tom, co sníte.

Výsledky, které ketodieta může mít, však stojí za to. I přes radikální změnu je ketóza vlastně přirozený stav organismu, ve kterém můžete fungovat dlouhodobě a bez omezení produktivity ;). Jako u každé diety však hrozí jojo efekt při jejím ukončení.

Už před začátkem ketodiety doporučujeme vyladit si běžnou stravu a tréninkový plán tak, aby jste si své výsledky po ukončení diety nejen udrželi, ale i zlepšili. Podívejte se například na náš článek o budování svalů. Na Vaši změnu tak budete dobře fyzicky i psychicky připraveni a nebude to jen otázka letní dovolené. Splníte si sen :).

260 zobrazení

©2018 by FastFit, Pavel Mosna Project